Åk 5: Gårdsfestens café

Den traditionella Gårdsfesten går av stapeln en kväll i slutet av maj på skolgården. I festen deltar skolans elever med föräldrar samt lärare.

Åk 5 ansvarar för caféet under kvällen. Det säljs både salt och sött som t ex hot dogs, våfflor och bakverk.

Hem och skolas styrelse sköter lotteri och lyckohjul under festen.

Vinsten från försäljningen går till Degerö Hem och Skola. Kostnaderna för inköp av material och bakingredienser osv. får dras av från vinsten (kvitton bör sparas vid inköp och ges eller skickas till föreningens kassör).

Degerö HoS har ett litet förråd nere i skolans källare där det finns ett lager med engångstallrikar, muggar, kaffe, termosar osv. som får användas vid jippona som ordnas.

Läs mera under Hem och Skolas förråd

Skriv gärna en redovisning över intäkter och utgifter och annat nyttigt (priser, åtgång) som kan hjälpa följande års föräldrar i deras planering av cafét.

På sidan Material, hittar du nyttig information om planerandet av evenemangen.

Elevcafé

Eleverna i åk 5 brukar ordna ett elevcafé under våren som också involverar familjerna.